Battle

I kölvattnet efter #webcoast, en analys från Meltwater_Buzz och en blogpost av jardenberg som jämförde med stats från Notified uppstod en diskussion om man skulle kunna göra en jämförelse av data.

Via Twitter landade det i att vi skulle kika på Juholt (utan #)
Mer komplett förslag från @deeped: juholt, iphone (för att testa svensk segmentering) och mellanöstern (för att testa åäö).

Det vi behöver testa är:

- ett aktuellt ord: för att se kvantiteter och kunna jämföra träffar

- ett internationellt ord segmenterat på svenska: för att kunna se hur olika tjänster hanterar språksegmentering

- ett ord med svenska tecken: för att se hur olika tjänster hanterar svenska tecken

- en fras: för att se hur olika tjänster hanterar sökningar efter hela fraser

Mitt förslag är att vi lämnar bilder och video för nu.

Är det här kanske platsen för det?

Inblandade på twitter var bland annat @anderseriksson @joinsimon @stenbeck @jocke @mymlan @tyskungen @cedwertz @pelles @nygren @deeped @nygren - #kollbattle

Kommentar från Simon Sundén, Lissly

Tycker detta initiativ är riktigt intressant. För det första föreslår jag att tre personer som inte har direkt koppling till bevakningsföretagen anordnar själva undersökningen. Dessa får då ett konto fritt av bevakningsföretagen att lägga in begreppen för att göra det så objektivt som möjligt.

När det gäller begrepp tror jag det är bra att tänka på följande:

1. Både svenska och engelska begrepp

2. Sökning på svenska i Sverige

3. Varierande ämne för sökningarna (inte bara politik och teknik exempelvis)

4. Både enkelt begrepp och en hel fras.

5. Ett av begreppen bör ha åäö i sig.

Som exempel kan Juholt vara ett bra begrepp, "Bruno Mars" för att få ett populärkulturellt begrepp samt även få det som en fras.

Uppdatering

6. Anser att nyhetsartiklar inte bör inkluderas i undersökningen för att göra det rättvist då det handlar om sociala medier. Mitt förslag är följande på källtyper:

  • Bloggar
  • Mikrobloggar (Twitter etc.)
  • Sociala Nätverk (Facebook etc.)
  • Message Boards/Forum

Sedan är frågan ifall vi vill ha med video & bild? Lite osäker på hur det ser ut med alla verktyg här?

Vissa sociala medier är ju lätta att definiera, Twitter och Facebook tex. Andra, tex alla bloggar, är avsevärt svårare att skilja från ”nyhetsartiklar”. Jag försökte ta hänsyn till det sättet att tänka när jag byggde utkastet som jag länkar till nedan. —[[Användare:Jardenberg|Jardenberg]] 23 mars 2011 kl. 08.14 (UTC)

Tycker det är bra tankegångar men i så fall bör just nyhetsartiklar separeras specifikt så man kan se antalet där. För räknas då totalen in i jämförelse kan det bli väldigt galet i synnerhet på en sökning som Juholt då S har kongress 25-27 mars. Alla tidningar kommer skriva om Juholt och det blir en väldigt konstig jämförelse mellan verktyg om det ena tar med nyhetsartiklar i totalen och de andra inte.. —[[Användare:Joinsimon|Joinsimon]] 23 mars 2011 kl. 08.19 (UTC)

Hör vad du säger, håller inte med om lösningen. Bättre isf att vi stryker ALLT utom definierade tjänster som 1. Twitter och 2. Facebook. Optimalt? Inte alls. Men iaf jämförbart och klockrent definierat. —[[Användare:Jardenberg|Jardenberg]] 23 mars 2011 kl. 08.26 (UTC)

Förstår problematiken och lösningen kanske inte är optimal, men då går det göra enkelt: Alla verktyg får visa upp allt sitt resultat men källtyp ska kunna plockas ut separat. Så man kan jämföra verktyg X och Y per källtyp?. —[[Användare:Joinsimon|Joinsimon]] 23 mars 2011 kl. 08.33 (UTC)

*Kommentar från Anders Eriksson*

Hade samma tanke som Simon, vad gäller objektivitet. Några utomstående bör få genomföra själva testet.

En viktig kvalitetsaspekt är möjligheten att segmentera positiva/negativa kommentarer. Kanske är det för tidigt med tanke på att svenska marknaden inte kommit så långt. Ett alternativ är ju att göra det i flera steg och samordna tidigare förslag, bestämma ord och köra ett Steg 1-test där vi vid utvärdering och sammanställning ser vad mer vi vill/behöver veta.

*Kommentar från Fredrik Stenbeck, SIlverbakk*

Föreslår följande nyckelord baserat på ovan diskussion:

1. juholt (local keyword)

2. angry birds (phrase and language classification)

3. mellanöstern (åäö)

Kommentar från Therese Olsson, Retriever

Bra initiativ!
Föreslår att följande sökning läggs till för att jämförelsen ska fånga en, ur kundperspektiv, stor utmaning i bevakning av sociala medier:

- ett ämnesområde: för att se hur olika tjänster hanterar relevans i breda sökningar

Förslag: Libyen i samband med den svenska försvarsdebatten

Visst kan vi ta med sådant, vi har inga problem med det :). Kom gärna med ett förslag på hur en sådan sökning ska se ut som boolean. Vilka nyckelord ska inkluderas till huvudsökordet Libyen?. —[[Användare:Joinsimon|Joinsimon]] 23 mars 2011 kl. 10.22 (UTC)

- Beklagar att det dröjt Simon. Vad tror du om den här söksträngen?

libyen och delta eller bidra i samband med svensk eller sverige eller jas eller bildt eller bildts eller tolgfors eller reinfeldt eller reinfeldts eller regering eller regerings eller regeringen
- men inte i samband med humanitär (för att utesluta debatten om bistånd)

//Therése Olsson, Retriever

Kommentar från Jonas Wahlqvist, Nobicon

En kvalitetsaspekt som vi ofta stöter på är möjligheten att söka på korta ord (två-tre bokstäver) samt att jobba med versalkänslig sökning. Det vore intressant att höra hur ni resonerar kring sökord som t.ex. LO eller FC Barcelona. Här blir det inte främst intressant hur många träffar som ni hittar utan kvaliteten i träffarna.

//Jonas Wahlqvist, 28 mars 2011

Vem testar vad?

Vilka verktyg testar vi och vem testar vad? Fyll i Spreadsheet här så får vi lite struktur på det: spreadsheet —[[Användare:Anderseriksson|Anderseriksson]] 24 mars 2011 kl. 11.50 (UTC)

Utkast till presentation finns nu

20110322 —[[Användare:Jardenberg|Jardenberg]] 23 mars 2011 kl. 05.00 (UTC)

Kommentar från Sofia Mirjamsdotter

Vad händer härnäst? Jag har nu bevakning i Retriever för Juholt, Libyen, #kollbattle och Mellanöstern. Källorna är begränsade till Twitter, Facebook och Bloggar. Alltså inga nyhetsartiklar. Är det från idag vi ska räkna, och hur länge?

Det är upp till oss alla, jag måste tyvärr dra iväg på långhelg. Men att kicka igång ett spreadsheet och börja hälla in data där är väl ett bra nästa steg. Jag kan jobba på det igen tisdag i nästa vecka. —[[Användare:Jardenberg|Jardenberg]] 24 mars 2011 kl. 11.30 (UTC)

''Jag har skapat förslag på Spreadsheet för rapportering här: spreadsheet. Blir lite jobb med att lägga in data men vi får möjlighet att köra ut i pivot sedan. Bättre förslag på datainsamling någon?''—[[Användare:Anderseriksson|Anderseriksson]] 24 mars 2011 kl. 12.41 (UTC)

Jag har lagt upp sökning i Conny Com och Radian 6 nu. Var hemma och vabbade hela början av veckan, men nu ligger sökningen live i alla fall. /Klaus
—[[Användare:Klaus|Klaus]] 24 mars 2011 kl. 11.42 (UTC)

Sökning för Lissly finns live och öppet för alla att kolla på och analysera. Så den/de som gör analysen går in på Lissly.com och klickar på "Try the demo" så har ni #kollbattle till vänster i verktyget.
—[[Användare:Joinsimon|Joinsimon]] 24 mars 2011 kl. 11.45 (UTC)

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License